Schrijver in de klas

Terug naar homepage

Lesinhoud

Een schrijver komt op bezoek en neemt de leerlingen mee in het eigen schrijfproces. De schrijver gaat ook actief met de leerlingen aan de slag.

Lesdoelen

  • De leerlingen maken kennis met een echte schrijver en zijn/haar creatieve proces.
  • De leerlingen ontdekken dat schrijvers net zo met letters, woorden en verhalen spelen als zijzelf.
  • Gelezen roman van schrijver (voor meer informatie)
    • Transitie
    • Maureen
    • Amandelkern
  • Digibord
  • Letters/alfabetten/woorden/verhalen die de leerlingen hebben verzonnen

Benodigdheden

Tijd

60 – 120 minuten

Kosten

In overleg en afhankelijk van afname exemplaren

Voorbereiding

  • Samen met de leerkracht wordt het bezoek voorbereid
  • Schrijver levert een klassenset boeken
  • Lezen van één van de romans of fragmenten hieruit
  • De leerlingen bedenken vragen die zij de schrijver willen vertellen, laten zien en vragen, zowel inhoudelijk als het proces
  • De schrijver brengt zijn nieuwe boek in conceptvorm mee en neemt de leerlingen mee in het eigen verzin- en schrijfproces. De schrijver zal actief met de leerlingen aan de slag gaan.

Soorten vragen

  • Wat voor ontdekkingen hebben de leerlingen gedaan over letters, woorden, zinnen?
  • Welke ervan willen ze met de schrijver delen?
  • Bespreek met elkaar wat ze hierover van/aan de schrijver willen (laten) weten.
  • Kies een aantal dingen uit om te laten zien: wat is er gemaakt bij de verschillende opdrachten?
  • Over zijn/haar boeken?
  • Over de ideeën voor de boeken?
  • Over het spelen met woorden, letters, zinnen?
  • Wat voor ontdekking herkent de schrijver?
  • Hoe gaat de schrijver om met woorden, letters, zinnen?
  • Heeft de schrijver een lievelingsletter, woord, zin?

Terug naar homepage