
Lesinhoud
Een schrijver komt op bezoek en neemt de leerlingen mee in het eigen schrijfproces. De schrijver gaat ook actief met de leerlingen aan de slag.
Lesdoelen
- De leerlingen maken kennis met een echte schrijver en zijn/haar creatieve proces.
- De leerlingen ontdekken dat schrijvers net zo met letters, woorden en verhalen spelen als zijzelf.

- Gelezen roman van schrijver (voor meer informatie)
- Transitie
- Maureen
- Amandelkern
- Digibord
- Letters/alfabetten/woorden/verhalen die de leerlingen hebben verzonnen
Benodigdheden
Tijd

60 – 120 minuten
Kosten
In overleg en afhankelijk van afname exemplaren
Voorbereiding
- Samen met de leerkracht wordt het bezoek voorbereid
- Schrijver levert een klassenset boeken
- Lezen van één van de romans of fragmenten hieruit
- De leerlingen bedenken vragen die zij de schrijver willen vertellen, laten zien en vragen, zowel inhoudelijk als het proces
- De schrijver brengt zijn nieuwe boek in conceptvorm mee en neemt de leerlingen mee in het eigen verzin- en schrijfproces. De schrijver zal actief met de leerlingen aan de slag gaan.

Soorten vragen
- Wat voor ontdekkingen hebben de leerlingen gedaan over letters, woorden, zinnen?
- Welke ervan willen ze met de schrijver delen?
- Bespreek met elkaar wat ze hierover van/aan de schrijver willen (laten) weten.
- Kies een aantal dingen uit om te laten zien: wat is er gemaakt bij de verschillende opdrachten?
- Over zijn/haar boeken?
- Over de ideeën voor de boeken?
- Over het spelen met woorden, letters, zinnen?
- Wat voor ontdekking herkent de schrijver?
- Hoe gaat de schrijver om met woorden, letters, zinnen?
- Heeft de schrijver een lievelingsletter, woord, zin?